Instagram
Sitegiant E-Commerce

Friday 8 August 2014

Scarface- Al-Pacino


Assalamualaikum dan salam jumaat kepada semua. Harap anda semua sihat. Macam biasa la jumaat geng2 laki pakat2 pi solat jumaat la kan. Itulah rutin kami sebagai orang lelaki di hari Jumaat yang mulia ini. Kuih raya hampa ada lagi dak? bawak mai skit aku nak rasa. Heheheh

Baru-baru ni aku ada kongsi filem-filem yang akan keluaq tidak lama lagi kan. Dalam masa yang sama entry yang lama ada sentuh satu filem yang aku tengok dalam TV, lakonan hero lama. Hero ni bukannya apa, dia ni kalau nak kata kacak, hero drama Melayu kacak bertingkat-tingkat lagi. Tapi itulah Hollywood, bukan rupa paras sangat, tapi nilai seni dan bakat yang ada pada si pelakon itu yang menjadi taruhan. Siapa dia ni? Al-Pacino la. Hehehe.. Tah aku rasa macam nak review la filem dia yang pernah aku tengok dan tengok dalam keadaan lebih pada sekali. Cerita yang bagi aku agak lama jugak la, bukan zaman-zaman aku punya cerita ni, tapi aku rasa satu filem yang cukup sesuai kepada siapa yang nak satu movie yang ada kualiti, dan filem ni banyak menjadi benchmark tentang personaliti seseorang itu, terutamanya geng-geng kulit hitam ataupun lebih dikenali dengan Negro di blah-blah sana. Ramai yang mengatakan movie ini cukup best, sehinggakan meninggalkan kesan yang cukup mendalam kepada golongan Negro ini. Kalau xbest, masakan menjadi benchmark untuk sesuatu orang atau golongan kan. Negro cukup minat la Al-Pacino, kesan lakonan mantap beliau dalam filem ini. Sehinggakan depa banyak guna quotes dari filem ini dalam kehidupan mereka, mahupun lakonan mereka. Translate mudah la tuan-tuan, banyak negro tiru ayat al-pacino, asasnya dari filem ini la. Senang faham skit. Ada aku pernah menonton satu rancangan, dulu rajin dok ada dalam tv, tapi sekarang ini xtaw la ada lagi ka dak, MTV Crib, satu show yang dok tunjuk rumah selebriti yang kaya raya di US. Rumah Negro yang depa pi tu pelakon gak, aku xingat sapa, mungkin terkenal jugak. Jadi MTV Crib ni dia akan highlight apa yang menarik dalam rumah depa ni, jadi negro ni tunjuk la ruang tamu dia kot, memang besaq la. Dalam masa yang sama ada satu lukisan, lukisan tu adalah satu babak al-pacino dalam movie ini. Bila ditanya apa yang menarik tentang gambaq ini sampaikan sanggup boh dalam frame, dekat dalam rumah lak. Mesti ada satu nilai kepada dia. Jadi dia pun bagitaw la, lukisan tu cukup masterpiece bagi dia, sebab babak ni ada kena mengena jugak dalam hidup dia, lebih kurang tu la diskripsi dia. Tapi pokok pangkalnya, dia kata al-pacino memang power dalam movie ini, dan babak yang dia abadikan dalam lukisan tu la babak yang cukup bernilai bagi dia. Perghh..Sakan.. Cerita apa ni? hampa nak taw? Cerita apa yang dia berlakon sampai hebat tara tuu, sehinggakan Chris Tucker dalam satu movie pun dia tiru gaya Al-Pacino sebijik macam dalam movie ni. Jadi inilah movie dia yang bagi aku memang power pun, sehinggakan banyak movie aku tengok, xkira apa jenis bangsa yang buat filem ada jugak iras-iras dari movie ini, xsemua, cuma sesetengah babak saja.






Ni la filem yang aku dok sembang di atas tadi, SCARFACE (1983). Tudia memang lama la bang, kira fesyen zaman ni, lagu-lagu zaman ni semua dalam kategori retro punya muzik, muzik dalam genre disco punya muzik. Hahaha.. Ala-ala SinarFm Muzik Retro la. Sebab dalam movie ni pakaian depa baju bukak dada la bang, seluaq kaki bawah besaq dan lagu-lagu dia banyak disko 1980 an punya style. Hampa nak taw pakaian dia lagu mana? search google Hail Amir, masa muda-muda hampa akan dapat gambaran. Pakai rantai, loket bentuk kuku rimau tu, ganaih ooo..Hahaha. Rambut kembang. Jadi itulah lakaran asas filem ni dari segi lagu dan persekitaran yang disajikan pada kita. Ya la kan, xkan 1983 nak dengaq lagu Bruno Mars lak, satgi hampa lak terkejut, mana mai lak dah, yang dok pikiaq lojik 24 jam punya geng tu kompom lagi dok heran sampai ke pagi pulak nanti. Jadi itulah lagu-lagu depa dalam filem ini.

Apa sebenarnya filem ini? Awal-awal gambaq ni depa dah tunjuk dah beberapa video imigran dari Cuba yang masuk secara berbondong-bondong ke dalam Negara Amerika, untuk bekerja dan mendapat kerakyatan di US. Dalam filem ini la aku baru nak kenal Presiden Cuba, iaitu Fidel Castro yang memang cukup sinonim dengan Kecerdikkan dia dalam politik dan pentadbiran negara beliau, sehinggakan ada yang berani kata, Cuba yang hanya pulau sebesar buah pelam, boleh dok ugut negara yang sebesar US tu. Aku xtaw pasaipa di awal 1960 an dah berlaku masalah imigran Cuba ke US ni, xtaw apa yang depa nak cari. Tapi besaq kemungkinan memang dah terkenal kan dengan ayat " American Dream" jadi mungkin depa berhijrah ke US. Jadi di awal-awal filem ni Al-Pacino, yang memegang watak pelarian ni sebagai Tony Montana, yang cukup berani dalam hidup dia. Dia datang dalam keadaan serba sederhana, tapi dengan rekod jenayah yang cukup hebat di negara dia. Dan memang pada ketika itu mentaliti US dah terdorong macamtu, tengok muka orang Cuba, jahat. Biasa lah mat salleh kan, depa sajalah baik. Depa lah "White Man Burden" dan macam-macam lagi kata2 depa.

Jadi filem ini mengisahkan seorang kartel Dadah terbesar, iaitu Tony Montana ni dengan bisnes dia yang hampir mencecah xsilap aku USD 3juta sebulan ka setahun tah, aku xingat. Uishh 3juta bang, tahun 70 an hampa bayang la lagu mana punya banyak xbanyak duit dia. Dalam filem inilah banyak informasi, moral yang disajikan kepada kita. Kasih sayang Tony pada adik perempuan dia, tapi dibenci oleh Mak dia sebab mak dia taw, dia ni duit berlambak kompom xbunuh orang, juai dadah. Tu ja mak dia kata hang reti. Informasi yang boleh dikongsi adalah apa pandangan masyarakat terhadap orang yang muka ala-ala mexico, columbia ni. Ada satu babak tu bila Tony nak deal pasai dadah, kawan yang nak deal tu dok wat lawak bodoh, Tony nak tumbuk dia, dan2 kawan yang tony nak tumbuk tu kata, "wei..jangan main2..Ni orang Columbia ni"..Lebih kurang tu la bunyinya. Dalam filem ni dia dibantu orang kanan dia, Manolo atau Manny (Steven Bauer) yang cukup setia dan sebagai penasihat dia.

Dalam filem ni jugak hampa boleh tengok di mana Boss Tony ni sendiri belot dan cuba untuk bunuh dia, sebab boss dia dengki dengan Tony sebab Tony ada deal satu business dengan cartel dadah Bolivia, yang cukup berpengaruh. Boss dia tuduh dia la sebab p deal xbincang dengan dia, silap haribulan deal nak bunuh boss. Jadi di dalam filem ni, cukup banyak kata-kata berharga yang banyak meninggalkan kesan kat penonton, ataupun "quotes from movies" di mana dia ada kata dia bukan seorang yang suka berbohong, dan dia benci orang yang menipu. Di akhir plot konflik dia dengan boss dia ni berakhir dengan Tony datang sendiri dekat boss dia dan bunuh boss dia, sebab Tony dapat taw ada konspirasi nak bunuh dia, dan dia hampir-hampir dibunuh dalam satu night club. Jadi ada beberapa scene dalam ni yang Tony sajikan kepada hampa dia mana dia trap boss dia, untuk mensahihkan betul ka boss dia ni betul2 orang yg nak bunuh dia. Ternyata lepas dia pasang jerangkan yang cukup mastermind dari segi psikologi bagi aku berjaya menjerat boss dia dan memang boss dia last skali mengaku dialah dalangnya. Maka tamatlah riwayat boss dia, iaitu Frank Lopez. Dia cuma guna telefon ja, dan berjaya mendapat jawapan. Jadi di babak selepas inilah muncul empayar Tony Montana dalam industri dadah secara besar-besaran hasil perjumpaan dia dengan kartel Bolivia tadi, di mana babak ni diselangi dengan lagu yang kerap kali sebut "Push it to the limits" sambil depa tayang Tony ni beli rumah besaq, ada bela harimau, kira duit dan simpan duit bergundi-gundi.

Dalam filem ni jugak aku baru taw, di mana kita kalau simpan duit di bank, kita akan diberi interest dihujung tahun kan,tapi berlainan kalau orang yang simpan duit banyak2 ni di mana yang aku faham depa akan dicaj atas duit depa yang disimpan tu. Dalam filem ni ada sebut tapi aku lupa sebab dia pasaipa tah, hampa try la tengok dan kaji sendiri sebab memang aku lupa sangat. Tapi yg aku taw Tony simpan duit, bank akan caj dia yang cukup tinggi sehingga 20% dari nilai dia simpan tu. Tu yang dalam satu babak dalam filem ni masa tony tengah dok mandi dalam tub sambil tgk tv, dia dok bara dekat bank, sebab dia kata bank ni dok buat bangunan besaq2 ni xlain dok kutip dari aku la tu. Hahaha..Tuan-tuan bayangkan, zaman 60-70an, dia sekali simpan dalam katakan 3juta, kalau 20% interest, xka 600ribu duit Tony bank sapu?hahah bengang la kawan. Pelik ooo bank ni depa caj orang kaya sampai lagu tu. Tu baru sorang kartel macam dia, kalau 10 orang tokey dadah di US ketika itu? xka 6juta dah bank dapat sebulan. Jadi nak kaya bukak la bank noo..Hahaha...

Dalam filem ni juga diselitkan berkenaan apa itu money laundry. Aku tengok baru aku taw, inilah cara geng2 kartel dadah ni nak bagi clean duit depa, dengan cara bukak syarikat atas nama adik dia, perniagaan yang halal di mata manusia dan dia akan roll akaun dia dalam tu. Jadi duit tu jadi legal balik la. Di akhir-akhir filem ni Tony menghadapi ketagihan kokain yang berlebihan, sampai dia sanggup tembak orang kanan dia sendiri, iaitu boyfren adik perempuan dia jugak. Ketagihan yang melampau sampai xkenai sapa orang dia yg patut tembak dan sapa yang tidak patut. Dalam filem ni la banyak quotes-quotes dia yang sempoi seperti " You need a bad guy like me, so you can point your finger and say that's the bad guy" Hahaha..power kot. Sapa yang jadi jahat dia taw la ayat ni memang bermakna la bagi depa kan. Jadi aku syorkan hampa tengok filem ni. Memang 5 bintang la aku bagi. " I always tell the truth, even when i lied" antara ayat padu dia gak. Dia sentiasa berkata benar, walaupun dia sedang berbohong. Sempoi aih..Kalau dia bohong pun dia akan bagitaw " wei, yang tadi tu aku tipuu jaa" lebih kurang tu la maksudnya. Sebab tu aku kata filem ni banyak tinggal kesan pada penonton. Xpercaya? tengok sendiri. Kompom hampa puaih hati dan hampa akan taw tang mana nilai seorang pelakon hebat ini iaitu Al-Pacino.










Sekian terima kasih.


Montana
Be The Best to win The Best



Rujukan/Reference:

1.http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/5/5c/Scarface.jpg
2.https://d2nh4f9cbhlobh.cloudfront.net/_uploads/galleries/30517/scarface-1.jpg
3.http://i61.tinypic.com/wh1sw5.jpg
4.http://en.wikipedia.org/wiki/Steven_Bauer

13 comments:

  1. Jadi maksud kata tony montana dlm filem ni inspirasi untuk nama blog nila kan..

    Hurm....apapun citer ni serius best....

    ReplyDelete
  2. Baru nak tanya soalan yang sama. So nama 'Thismontanablog' dapat inspirasi dari filem tu la eh?

    Cerita ni dah keluar kat TV ke? Nak juga tengok.

    ReplyDelete
  3. Ada main kat tv ker..singgah ptg di sini..

    ReplyDelete
  4. Singgah balas kat sini.
    Ni cerita wayang ke? Cerita kat tv?

    ReplyDelete
  5. Salam singgah .. mcm best ja crita tuuu
    Dah tayang kaaa

    ReplyDelete
  6. salam, rasa-rasa pernah tonton filem ni...
    menantikan review filem tamil terbaru dari montana

    ReplyDelete
  7. Bila baca reviews ni teruja sangat nak tengok.
    Tapi di mana ya???
    DVD, HULU, ASTRO???

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kena cari DVD Mrs.A ;-) payah rasanya nak keluaq Astro sebab dok tengok xpernah ada lagi la

      Delete
  8. mana nak tengok ni?? dvd ada?

    ReplyDelete
  9. rasa mcm pernah tgok cerita ni bro..
    cerita lama kan?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ya bro Sobri cerita lama gak la tahun 1980an punya tapi di zaman millenium baru aku tengok hahahaha

      Delete
  10. dok berasa mcm iras2 sylvester stallone plak dah muka dia yg pkai baju merah tu =P

    ReplyDelete

 
blogger widget

Mungkin anda belum baca lagi...