Instagram
Sitegiant E-Commerce

Friday 15 August 2014

Menantu Superstar Dhanush- Venghai (2011)


Assalamualaikum dan selamat sejahtera diucapkan kepada semua, moga tuan-tuan dan puan-puan sekalian sihat sejahtera hendaknya di samping keluarga tersayang. Bagi yang bekerja tu, selamat menjalankan tugas dengan penuh komited dan dedikasi nooo. Macam-macam berita dan maklumat yang aku dapat daripada blogger lain hasil blogwalking, tahniah kepada anda semua sebab anda memang share benda yang menarik untuk tatapan kita semua. Tahniah diucapkan. 

Kadang-kadang seronok tengok anak-anak yang suka berbuat baik kepada orang tua depa, sebab tindakan yang depa buat itu memberi inspirasi kepada kita yang dok tengok ini supaya lebih sayangkan benda yang dok ada depan mata kita. Bukannya apa kan, bila dah xdak besok nanti, haa lain oo rasa. Sebab tu orang yang paling kita sayang tu kita kena hargai dia betul-betul. Jadi benda ni banyak aku tengok dalam masyarakat kita, dan kerap kali bila aku tengok filem tamil aku tengok benda ni kadang-kadang dah jadi macam sebati dah dalam setiap filem depa andaikata tema filem itu pasal keluarga. Budaya masyarakat India ni kalau diperhatikan depa cukup sayang mak ni, sayang sungguh-sungguh. Adakah dalam masyarakat kita tiada? pasti sedangkan itu dituntut dalam kepercayaan kita sebagai seorang mukmin. Hinggakan redhaNya itu terletak pada ibu bapa itu jugak. Traslate mudah, mak bapak kita sayang kita, maka pencipta kita sayang kita. Mudah punya pemahaman. Awat montana tgk cita tamil ja ka ada benda tu, filem Melayu xda ka? ada. Kan aku bagitaw tadi kan, bukan kata masyarakat malahan kepercayaan kita tuntut benda tu, maka kompom la ada dalam orang kita jugak kan. Tapi mengikut status quo yang dok ada cerita kita macam dok ada la kan, kecuali kalau berkaitan drama, terutamanya CEREKARAMA tu lain skit, sebab kalau cerekarama yang boh dalam TV drama tu, maka tema masyarakat dan kepercayaan Islam bakal dihidangkan kepada kita. Maka sebab tu aku suka tengok drama CEREKARAMA tu, yang selalu dok ada dalam 2 jam tu sebelum NIGHTLINE. Seronok aku tengok. Memang best pun, drama dia layan ja. La ni pun drama jugak kan, yang petang-petang tu, yang dok cakap Utara sat tu, lepas tu pi KL speaking balik.. Ada laa..cerita tu..Heheheh....Hat seronok sangat depa dok kata tu..Tapi baguih gak tidak pelakon baru xdak peluang la nak berlakon. Yang penting pakej mau ada naa nak berlakon, xpandai berlakon pun xpa..

Sebenarnya dalam masa aku dok nak tulis ni, masih berlegar-legar di minda lagi apakah filem seterusnya serta skop filem lagu mana yang aku nak kongsi dengan tuan-tuan sekalian ni. Dalam masa perenggan kedua di atas ditulis, maka dari perenggan itu dapat aku cari satu filem yang aku pernah tengok, walaupun asasnya mengenai sayang orang tua xberapa nak strong, tetapi filem itu masih ada intipati sayang dan hormat orang tua, samaada dari pihak hero mahupun pihak heroin. Jadi kali ini sekali lagi aku nak review dan kongsi satu filem yang dilakonkan oleh Hero yang boleh dikatakan ramai kata xberapa nak kacak, tapi bagi aku lakonan dia agak sempoi jugak sebab komitednya hero ini dalam lakonannya. Kali ini aku cuba nak review pasal Menantu Superstar kita, iaitu Dhanush, di mana aku pernah review cara lakonan dia dalam entry aku yang bertajuk Hero Tamil Menantu Superstar Dhanush . Rujuk entry berkenaan untuk hampa taw sedikit latar belakang beliau dari nukilan aku yang xseberapa ini nooo. Dhanush ni bagi aku, dia ni  kacak, cuma dia ni kacak di antara yang tak kacak. Tapi kalau dia berlakon, memang best. Cuma cerita-cerita dia kebelakangan ini ja kurang menyengat skit, nak dibandingkan filem-filem dia yang lama, termasuklah filem dia tahun 2011yang akan aku review ini. Hat ni antara best filem dia bagi aku setelah aku tengok 2 kali, masih xingat sepenuhnya jalan cerita tapi 2 kali tengok memang best ini filem macha bagitaw hampa.






Tajuk cerita ni Venghai, yang membawa maksud Cheetah (Wikipedia.Org). Haa..Maksud Cheetah tu, tapi dalam ni Dhanush xlari laju pun macam Cheetah, dak pun. Kalau sapa yang dok taw maksud Venghai mesti ingat macamtu kan? heheh..Dak. Hero xlari laju pun, malahan babak gaduh xda tumbok terbang merata, tu beza Dhanush ni ngan hero lain. Kadang-kadang banyak movie dia lakonkan watak fight tu nampak style gak, senang cerita la nampak real la. Masih ada skit2 babak yang xmasuk akal tu, tapi Montana macam biasa, nak tengok apa yang Director Hari ni nak sajikan kat aku. Jadi aku layan dulu. Secara totalnya, tema cerita ini adalah sikap tidak puas hati dan benci yang cukup lama dekat bapa hero kita dalam filem ini. Dhanush memegang watak Selvam, seorang anak kepada gengster, tapi gengster yang cukup disegani orang kampung depa tinggal tu. Bapak Selvam bukannya dikenali pasai samseng tu, tapi sikap tegas bapak dia dalam kebenaran sesuatu hal, xbetui, memang kena takek la ngan bapak dia ni. Dalam masa yang sama, bapak dia ni xsedar, bukan semua orang suka dengan cara dia tu, justice ni hanya orang yang memang mau justice ja akan terima, tapi bagaimana plak pihak haluan yang memegang watak antagonis plak? terang-terang la kan depa xmau benda betui.

Jadi permulaan cerita ni mengisahkan Selvam, seorang anak yang taat kepada ibu bapa, terutama bapanya banyak membantu bapanya menjalankan perniagaan bapanya. Bapa dia ni biasa la kan, pesyen orang kampung tapi duit banyak, ada kilang beras. Ada kilang kira tauke gak la, bila kata tauke ni rumah memang besaq la kan. Serupa kita gak la, kampung yang jauh dari orang, tiba-tiba dalam kampung tu rumah kaler putih siap besaq semua cukup, kompom itu orang kaya la kan. Dalam masa yang sama, Selvam ini cuba nak jadi orang yang berdikari, dengan membawa diri ke pekan dan bekerja biasa di bawah pak menakan dia, iaitu adik bapak dia sendiri. Semasa di pekan, hero sudah jumpa marka lama la, marka kawan dari kecik lagi ini yang dilakonkan oleh Tamannah. Heroin ini memang aku berkenan betui, bleh rujuk entry Stylish Star Allu Arjun di mana aku ada letak pic Tamannah ni. Dia ni kalau kerja Bank Rakyat ka, kompom berlambak orang buat loan kat dia punya. 3juta punya sale sebulan senang2 ja dia contribute, sebab lawa, hahaha. Dalam masa yang sama, berlaku satu pergaduhan kecil di depan mata Selvam, sebab seorang guru, tempat heroin belajaq ini kena marah tahap maki sampai maruah ni. Selvam terpanggil nak membantu sebab tu cikgu atau pengetua kot tempat heroin belajaq, jadi dia pi tolong la cikgu tu. Berlaku satu pergaduhan yang sempoi gak la di situ.

Dalam masa yang sama itu, plot cerita beralih kepada bapak Selvam pulak di mana ada satu Menteri tu cukup xpuaih hati dekat bapak hero kita ni, sebab bapak dia xmau tunduk atau berbaik2 dengan menteri ni. Bukan pak dia xmau baik, masalahnya Menteri ni dok buat kemaih sangat, tu yang pak dia bengang tu. Lagipun menteri ni banyak dok buat nayaa kat orang kampung membuatkan bapak Selvam bara sampai ke hujung filem ini. Konflik berlaku dari segi fizikal dan juga mental di mana Menteri ni cuba bermain tektik jahat untuk perangkap bapak Selvam ni. Bila perkara ini sampai ke pengetahuan Selvam, maka dia ambik inisiatif untuk kembali ke kampung untuk perbetulkan keadaan sebab dia dapat taw Menteri tu sampai tahap nak bunuh bapak dia. Haa. Di sini berlaku perang psikologi yang bagi aku memang cukup tektikal, di lakukan oleh Dhanush. Sebab apa, dalam filem ni dia memang pakai macam budak kampung yang xreti apa, tapi dia cukup brilliant dalam nak checkmate Pak Menteri yang jahat ni. hahaha.. Bab-bab ni yang hampa kena tengok sebab memang Dhanush cerdik gila, sampai menteri ni pening kepala dibuatnya, nak bunuh hero, takut karier politik dia tercabar, maka terpaksalah dia melawan cara tektik politik jugak dengan Selvam ini.

Babak-babak akhir filem menunjukkan Selvam kahwin dengan radhika, heroin yang dilakonkan Tamannah ini jugak, tetapi sebenarnya perkahwinan ini pulak ada konspirasi pulak dah. Ni yang buat filem ni bertambah menarik sebab Tamannah ni bukan kawin saja, tapi kawin bersebab. Sebabnya dia terpaksa menurut kehendak ibu dan datoknya yang berdendam dengan bapak si Selvam ini, sampai ke tahap kopi boh racun ini. Filem Tamil ni, kalau pakai racun kira klimaks la, habis cerita la jawabnya. Persoalannya, kenapa diturut ibu dan datok sampai tahap membunuh ni? Nak taw pasaipa sampai tahap tu heroin sanggup buat, maka hampa kenalah tengok Venghai ni..ok? hehehe... Wei best.. Bagi aku ini di antara movie Dhanush yang hampa boleh tengok. 

Bagi aku filem ini lah yang menampilkan taatnya seorang anak, baik dari blah hero mahupun heroin. Hero memang taat, heroin pun taat. Tapi taat hero bertempat, tetapi heroin ditarik untuk jadi seorang yang taat tidak kena pada tempatnya. Kerana konflik yang terjadi adalah bersebab, yang akhirnya menunjukkan Dhanush ni memang banyak bekorban dalam hidupnya, demi bapak dia. Sampai satu masa tu ada babak menunjukkan heroin ni berkata satu benda yang xenak didengar hero mengenai bapak dia, nyaris2 nak kena penampaq dah. Hero sampai kata, benda kalau pasai bapak aku, aku xkahwin ngan hg pun xpa. Tudia..Yang kata hero taat ni, hg kutuk bapak aku, hg lawa tara mana pun, sorry la aku xmau. Bapak dia sanggup mati untuk anak dia, bapak dia yang membesarkan dia dan bapak dialah orang yang betul memahami dia. Sebab tu dia xleh terima orang kata kat bapak dia, dan anak mana yang mampu terima cemuhan ke atas bapak depa, bukan kata bapak, malahan ada orang yang xleh dengaq andaikata family dia menjadi perbualan yg ke arah negatif ni. Maka di sinilah yang aku rasa Director dia cuba nak ketengahkan, iaitu seburuk mana pun kita,seburuk manapun famili kita, tapi kalau kita sendiri turut serta dalam memburukkan lagi keadaan, maka sapa lagilah yang nak selamatkan nama baik famili kita kan, kalau bukan ahli keluarga itu sendiri. Maka di sinilah peranan dia membawa satu karya kekeluargaan yang bagi aku xheavy mana pun, cuma kita terlepas pandang benda2 macamni. Orang kata abang kita jahat, tu biasa. Tapi kalau kita sekali turut menambah, maka di mana kesudahan untuk abang kita jadi orang yang baik di masa akan datang? rasanya tuan-tuan pun boleh menjawab persoalan ni kot nooo....hehehe..

Ni seronoknya kalau kita tengok filem Tamil, sebab Filem Tamil ni dia hidangkan kita kadang2 filem tu boleh dibahagikan kepada 3, bab lawan, nyanyi dan lawak. Jadi dalam filem ni pun begitu jugak. Ada yang suka nak tengok pasai lawan dia tu depa rasa lawak, dan ada yang pesyen macam aku tengok mesti nak tengok sampai habis. Jadi director takut kita bosan, maka apabila filem tu dia macam nak strech skit atau tegang, dia boh babak lawak yang kadang2 lawak tu xda kena mengena langsung dengan jalan cerita, seolah2 macam nak bagi minda kita rest dulu, jangan dok gelabah atau teruja sangat. Jadi dia bagi lawak sikit, dalam 2-3minit macamtu, maka lepas tu terus masuk jalan cerita. Dalam cerita ni jugak ada babak lawak macamtu, dan memang lawak. Hampa kena tengok la baru best. Hahaha..Bagi aku orang India ni memang unik. Depa mempunyai kekuatan dari segi body language yang agak baik. Kadang-kadang kita pun keliru, betul ka dia ni? contoh kata kalau kita tanya "anne, sudah makan ka"? dia jawab "sudah thambi", sambil kepala geleng kiri kanan macam xsetuju, tapi mulut jawab ya.Hahaha..xcaya? hampa try sendiri. Ask somebody Tamil guy and you will know. Kepala kata dak, mulut kata ya. MAcam mana tu? pening ngat aihh..Hahaha.. Tapi itulah varietynya manusia, apabila Malaikat Izrail meraup tanah daripada bumi menjadikan Adam ( Muhammad Idris, 2010).  Tanah yang diraup itu daripada pelbagai jenis tanah segenap timur,barat, tengah dan lainnya maka jadilah manusia dengan pelbagai sikap dan sifat. Jadi buat apa lah kita nak berbalah kan? kita ni kejadian kita sama ja pun. Jadi releks2 ja, jangan gelabah dan positif dalam kehidupan seharian kita ok.




Aku rasa setakat ni ja kot review aku noo. Kalau hampa nak tengok lebih hampa kena tengok sendiri la. Cerita semua baik aku dok depan hampa cerita sebijik2 setel. Hampa kena tengok baru hampa taw sempoi ka dak Dhanush ni berlakon, dan heroin memang cun wei..Hehehe... Sekian terima kasih.



Montana
Be The Best to win The Best



Rujukan/ Reference:


1.http://www.dhanushfans.com/wp-content/uploads/2011/07/vengai-releasing-theater-post.jpg
2.http://en.wikipedia.org/wiki/Hari_(director)
3.http://en.wikipedia.org/wiki/Venghai
4.Muhammad Idris Al-Marbawi., (2010). Bahru Al-Madzi, Syarah Muktashar Shahih At-Tirmidzi,
   Jilid 21 Bab Tafsir Al-Quran, Edisi Rumi, Cetakan Al-Hidayah Publication, MS 45.
5.http://images.desimartini.com
   



2 comments:

  1. Ni memang peminat filem tamil betul nih. Macam best jer citer ni. Layan gak citer tamil. Slalu tgk kat TV2 hari ahad ☺☺

    ReplyDelete
  2. Dhanus paling ensem tau...Sypun pminat tamil esp heronye dhanush... Dhanush ni filem2 lakonannyelai lain dr lain skit...ala2 psiko g2...mayb wife die nk die jd plakon yg versatile..dh tentu wife die pngarah filem2 dhanush....dhanush...i luv u..


    ReplyDelete

 
blogger widget

Mungkin anda belum baca lagi...