Instagram
Sitegiant E-Commerce

Monday 6 April 2015

Thala Ajith Kumar- Yennai Arindhaal (2015)



Assalammualaikum dan salam sejahtera diucapkan kepada semua rakyat Malaysia di luar sana. Apa khabar harap hampa semua sihatla hendaknya noo. Pergh..nak cari mood nak menulis sekarang ni bukan satu benda yang boleh dipandang enteng. Sekali dia malaih teruih rasa macam xmau menulis pun ada. Tapi apa kan daya, hati dok rasa berat lagi xmenulis sebab ada aku janji nak tulis dan share filem terbaru di FACEBOOK aku. Hurm...apa2 pun kuatkan semangat dan teruskan berkongsi apa yang kita rasa terbaik dan buat la satu benda yang kita suka asalkan xlari dari landasan yang sepatutnya itu pun sudah memadai.

Pada yang baru membaca blog ini, aku ucapkan selamat datang dan kepada yang dah biasa tu selamat datang juga sebab aku lama xmenulis..Hehehe... Bukan apa nak mai mood tu perghh susah ooo... Padahal filem yang aku tonton dan bakal aku kongsi satlagi adalah situasi sekitar bulan februari 2015 yang lalu. 2 bulan oo amik masa kan. Padahal dalam masa bulan 2 sampai sekarang aku dah tonton hampir 3 (termasuk yang akan direview) filem aku tengok. Mai tang bab nak review tu yang makan masa tu. Apa nak buat, kita bukannya penulis yang rajin, kalau aku bekerja bahagian yang perlu aku menulis artikel sehari satu artikel alamat dia memang kena buang kerja dah aku ni. Jadi jom kita sama2 hayati, dok tulih panjang2 sangat pun satgi ada yang meluat nayaa ja aku...Satu apa pun xmula lagi ni kan..ehhehe.










Yennai Arindhaal yang membawa maksud "If You Know Me" adalah filem yang aku tengok di panggung dalam tahun 2015 ini pada 7 Februari 2015. Seperti yang sedia maklum, aku memang nak bagitau yang aku memang minat hero ni. Aku rasa aku xpernah review lagi in detail pasai dia ni. Cukup la sekadar aku bagitau karisma dia sebagai seorang pelakon memang power la Ajith Kumar ni. Memang penuh dengan konfiden dalam setiap lakonan dia dan sebab itulah dia bagi aku cukup terseksa menunggu filem dia yang ni. Hampa bleh cek dalam blog aku tentang filem2 dia yang pernah aku review, contohnya seperti Aarambam . Bleh luang masa andai ada masa terluang untuk cek tengok filem dia yang terdahulu. Namun satu ja aku nak bagitau, bila aku dok follow filem2 dia ni, memang aku menunggu satu karya yang mesti secara zahirnya lagi best dari filem2 sebelum ini. Tapi akhirnya huhuhuh...Filem dia kali ini kurang "kick" berbanding filem2 sebelum ini. Jalan cerita dia macam aku dah selalu sangat tengok, aku la..Hampa aku xtaw la. Kalau sapa yang xpernah tengok atau memang kenai hero ni mesti kata best. Xdak la xbest sangat filem Ajith kali ini, cuma pada pandangan aku ja la kali ni punya movie rata-rata mengharapkan Ajith beri yang terbaik,tetapi xberapa terbaik. Mungkin jawapan aku ni bunyi macam bias. Tapi aku nak bagitaw jugak, filem xberapa nak best, tapi Ajith berlakon memang best, Tu ja hahahaha.


Tema filem ini ringan ja, berkenaan persahabatan dan juga balas dendam, itu secara ringkas garapan dari pengarah filem ini. Dalam masa yang sama, isu rakyat jugak dimasukkan dalam ini seperti isu yang boleh dikatakan selalu sangat kita dengar dan memang dah kerap didengar, iaitu isu penjualan organ manusia yang cukup meruncing dalam masyarakat India seperti yang dipaparkan dalam filem ini. Ingatkan dulu-dulu ja, rupanya sampai sekarang ada lagi masalah itu. Tapi xtaw la sejauh mana kebenarannya, sebab ia dipaparkan dalam bentuk filem, nak taw betui ka dak rajin-rajin la buat research naa..Aku nak tengok filem ja,hehehe.


Ajith Kumar yang memegang watak pegawai Polis, ISP SatyaDev diminta untuk menjalankan satu tugas undercover tentang satu kepala gangster yang cukup susah untuk diburu oleh Polis. Masa undercover, Satya ditempatkan di dalam penjara dan di dalam penjara tu dia kenai Victor, watak jahat yang menjadi sahabat karib beliau di dalam penjara. Bila depa sama-sama keluaq dari jel, Victor ni telah memperkenalkan kepada Abang besaq dia, iaitu kepala gangster supaya serap Satya masuk dalam geng depa. Ternyata Satya memang pandai berlakon bab ini sebab depa memang xleh kesan langsung dia ni memang Polis. Gaya cakap dia, eye contact dan body language dia digunakan sepenuhnya bagi mengaburi kepala gengster ini. Maka ternyata sangkaan mereka meleset, iaitu Satya seorang anak buah yang setia apabila dia menyerang mereka secara bersendirian dalam satu situasi di mana dalam masa itu kepala gengster itu ditembak oleh Satya, sekaligus memberikan mimpi buruk kepada Victor yang menganggap Satya la best friend dia, last2 nak jadi cerita dia ditikam belakang oleh satya,jika dari perspektik victor la kan. Tapi Satya menegaskan inilah tugas beliau sebagai seorang yang menjaga keamanan negara.

Filem menjadi semakin menarik apabila Victor yang dimasukkan semula ke jel apabila keluaq memburu Satya,dan memberikan tekanan yang hebat pada Satya sehingga Girlfriend Satya, yang dok esok nak jadi bini dia dah pun dibunuh dengan Kejam sebab geram nak mampuih dekat Satya ni. Sian Satya,dah la xdan jadi laki, Girlfriend tinggai lak anak kat dia  sebab gf Satya ni Janda anak satu. Tak ka haru, mak xdapat, dapat anak ja. hahaha.. Tapi unsur seorang bapak yang baik, setia dan paham tanggungjawab dipaparkan Satya dalam filem ini. Plot cerita mencapai klimaks bila mereka berdua bertembung dan akhirnya Victor mati dalam filem ni. Tu yang aku bagitaw tu, aku xdapat yang terbaik dari Ajith Kumar bagi filem dia kali ini. Sebab tu aku boleh bagi 3 bintang ja kat dia untuk Yennai Arindhaal kali ini. Sebab nak banding dengan sebelum-sebelum ini, isu yang dibawa pun menarik jugak cuma kali ini xkick sangat, Tapi Ajith tetap bagi full comitment dan full punya lakonan walaupun jalan cerita dalam filem ini kurang menyengat seperti filem2 dia sebelum ini.

Moral dalam filem ini cukup banyak, bagi yang memandang Victor, depa akan kata Satya ni jahat, tikam belakang. Bagi yang lihat dari sudut Satya, depa akan kata Satya cuma jalankan kewajipan beliau sebagai seorang yang menjaga keamanan negara. Itulah subjektifnya persahabatan dalam filem ini. NAk kata Victor jahat xbleh gak, sebab dia jadi macamtu sebab dendam dia dibelot kawan baik yang memang dia cukup sayang, nak kata Satya ni tikam belakang xboleh jugak sebab itu kewajipan dia dalam nak membanteras jenayah yang berlaku. Maka di sinilah terhentinya bukan tergantung cerita yang pengarah dia, Gautham Menon nak bagi kat kita dalam filem ni. Sapa yang lihat, nilai sendiri. Nak taw cerita dia, kena la tengok heheh.. Sebab aku dah tengok dah dan aku memang boleh bagi credit kat Hero sebab AJith memang master bab-bab berlakon jadi UNDERCOVER ni. Hampa boleh nilai sendiri kalau hampa tengok. Cuma badan berat sikit la bab2 bertumbok, biasa la perot besaq bang, tapi boleh la. Hahahah... Selamat menonton.


Sekian terima kasih

Montana
Be The Best to win The Best





Rujukan:

1.  http://en.wikipedia.org/wiki/Ajith_Kumar
2. http://en.wikipedia.org/wiki/Yennai_Arindhaal
3. http://en.wikipedia.org/wiki/Gautham_Menon




15 comments:

  1. apa kabar...review film tamil best ni..

    ReplyDelete
  2. lama tak tgk movie tamil.. huhu

    ReplyDelete
  3. Oh... bila baca ni nampak best pulak ceritanya.
    Tapi kakak ni dah malas nak menontonlah dik..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Malas xleh nk kata apa lah..hihihi☺☺☺

      Delete
    2. Malas xleh nk kata apa lah..hihihi☺☺☺

      Delete
  4. Okey..tau dah kira jln cetanya..tapi malaih SB gi nonton aihh..

    ReplyDelete
  5. Salam mesra..

    Jemput join Segmen Bloglist Mei-Jun CN yer : http://www.cekgunorazimah.com/2015/03/segmen-bloglist-mei-jun-2015-by-cn.html

    ReplyDelete
  6. yennadey ! bila mood malaih mai mmg rasa x mau buat apa langsung. aku pon kena gak penyakit tu semenjak dua tiga menjak ni. jenuh aku p berubat nak buang saka malaih yg melekat tu. macam haremmm rasa dia hahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. takyah nak huhuhu smpai dua kali. hapdet cepat kemonnnn hahaha

      Delete

 
blogger widget

Mungkin anda belum baca lagi...