Instagram
Sitegiant E-Commerce

Monday 12 January 2015

IlayaThalapathy Vijay- Kaththi (2014)



Assalamualaikum dan salam sejahtera diucapkan kepada semua tuan-tuan dan puan-puan di luaq sana, harap anda semua sihat hendaknya di samping keluarga tersayang. Tahun dah baru dah noo..Kompom di luaq sana pakat pasang abih dah azam baru kan? aku doa kat hampa semua agar hampa dapat apa yang dihajati, kalau xdapat tu sabaq banyak2 na.. In shaa allah ada yang lagi baik untuk hampa.

Baru-baru ni, tahun 2014 punya cerita, aku memang teringin sangat, dan tak silap aku, aku ada habaq kat hampa yang aku memang teringin nak tengok movie lakonan dia ni di panggung, last2 aku xsempat gak sebab tayangan filem dia ni aku rasa sat sangat. Tak macam movie Lingaa lakonan SUPERSTAR, 3 minggu masih ada di panggung lagi, tu yang aku lalu depan panggung Butterworth tu secara tidak langsung aku pi tengok teruih tu. Tapi sebenarnya hero ni memang aku nak tengok, memandangkan kekangan masa, jarak nak pi panggung tu membuatkan aku akhirnya xsempat nak pi tengok filem ni. Namun dalam masa baru-baru ini, akhirnya aku dapat juga DVD filem ini sebab on the way nak balik rumah mak mentua di utara tanah air. Hehehe.. Jumpa DVD, terus aku rembat sebab memang hero ni aku suka,dan memang movie ni yang aku terlepas untuk pi tengok.





Kedai DVD ni antara alternatif aku pi selain Little India, Pulau Pinang. Kedai ni sapa2 yang dok ada area Utara, kedai ni xsilap aku betul2 KFC dan PizzaHut Aloq Staq, area Pekan Rabu, berhadapan balai polis xsilap aku. Antara satu faktor aku pi, kedai ni DVD dan CD lain semua Original, jangan risau punya. Dah la ori, murah lak tu. hehehe...Dia tampai kat situ rm20, tapi masa nak bayaq dia amik Rm16 ja. Aku kata xpa ka uncle?? dia kata xpa u selalu mai sini jugak. Ehh..aku selalu mai?? hurmm..xpa la tu ayat orang meniaga kot.. Janji murah dari selalu aku beli, sebab original.tidak aku dok beli selalu rm15, masih dalam kategori "copy" walaupun dia dok guna istilah "Mastercopy". Xpa la janji aku dah rembat ini filem. Inilah filem paling latest IlayaThalapathy Vijay, Kaththi yang membawa maksud "PISAU" dalam bahasa Melayu. Sebab apa pisau? haa sat2 aku cuba review kat hampa naa.


Seperti filem Vijay sebelum2 ni kalau sapa pernah baca review aku, Vijay antara pelakon yang selalunya bermula lakonan dalam setiap filem dia dengan membuat satu tindakan yang xberapa seronok, seperti buat lawak,buat muka comei,buat muka lucu, suka pekena pak lawak dan filem ini dan lain2 scene yang bagi aku agak buang masa dalam setengah ke sejam pertama. Ini persepsi aku, selepas banyak movie dia aku tengok. Vijay akan bagi klimaks satu filem itu bila balance lagi sejam ke dua jam filem dia, maka kalau 3 jam filem dia, sejam pertama tu hampa kena sabaq sat. Tapi lain pulak teknik dia kali ini dalam filem Kaththi ni, sebab dari awai dia dah bagi kita pening dah. Awai2 dia masuk jail, dia lari dari jail dan AR Murugadoss selaku director filem ini nampak gayanya mau kasi ini filem tricky dan action dari mula filem lagi. Tambah bagi pening lagi filem ni, Vijay melakonkan dua watak pulak. Pergh...kalau sapa yg masuk panggung atau tengok movie ni sejam lambat, aku rasa baik hampa tengok dari mula la sebab kompom hampa xkan paham, dan lebih menyedihkan kesian la kat orang sebelah hampa jadi tukang tolong cerita kat hampa sebab hampa xtaw apa kan, Heheheh.


Berbeza kali ini, cerita kali ni agak santai, xberat untuk hampa tengok sangat secara totalnya. Isu yang dibawa dalam filem ini nampak macam selalu dah jadi depan mata, tapi cuma xda sapa nak tampilkan isu ini, iaitu isu rumah orang tua2 dan apa outcome orang tua-tua kepada negara. Kita ada kan rumah orang tua2? tapi sapa terpikiaq nak create isu ini? tapi pengarah kali ini yang turut buat filem Vijay sebelum-sebelum ini pun mula dah dengan isu yang bagi aku negara pun kadang2 terlepas pandang isu rumah orang tua2 ni. Watak Vijay yang kedua dalam filem ini adalah seorang yang berpelajaran dan merupakan orang yang berkuasa dalam management rumah orang tua-tua dalam filem ini.

Kampung tempat Hero menetap tu xda sapa-sapa yang boleh usahakan, memandangkan anak-anak muda di kawasan itu keluar ke luar untuk mencari duit, orang pompuan dan isteri2 dok di rumah jaga anak dan yang berpangkat ayah berumur ni banyak berada di rumah orang tua-tua, disebabkan itu tanah depa xdapat diusahakan sepenuhnya, maka tugas inilah yang digalas oleh Hero. Jalan cerita dia sempoi, xmacam cerita2 Vijay sebelum ini, start2 movie kira dah ada jalan cerita dah, bab lawan pulak xbanyak, tapi sekali action, memang best. Kalau sapa tengok movie Vijay kali ni, Vijay tampil dengan tektik lawan yang memang pelik dari movie2 sebelum ni. Ya aku taw mesti ada yang kata "lain apanya, Tamil ni lawan mesti terbang merata" kan. Ya betul, cuma cara dia nak lawan tu, aku rasa Vijay dah buat research skit dah ni dalam tektik lawan. Bukan cara orang kena pukul, tapi cara sebelum nak kena pukul tu, itu yang mahai balik movie Vijay kali ini. Hahahah. Tektik guna syiling,tutup lampu memang sempoi habihh la habaq mai kat hampa..HAhaha..Memang tektikal betui la benda ni. Baru aku perasan, lawan dalam gelap tu lagi sempoi outcome dia bagi seorang hero yang dalam bahaya.

Dalam movie ini jugak ditampilkan apa itu MEDIA,dan apakah kelemahan MEDIA dari perspektif pengarah filem ini. Pengarah mengeluarkan isu di mana MEDIA ini kadang-kadang agak slow dan xmengendahkan isu-isu yang betul penting. Tapi disebabkan watak isu tu xmenarik, maka MEDIA xmau amik cerita itu untuk di highlightkan di akhbar dan berita mereka. Maka di sinilah hampa akan disajikan di mana bagaimana rakyat marhain ni menarik perhatian media dengan bunuh diri, supaya media lebih cepat dalam menyalurkan berita kepada rakyat. Senang cerita la, ada orang bunuh diri, baru berita tu jadi HOT kalau di sana. Begitulah cerita dia. Dalam movie ini jugak aku rasa pengarah cuba membawa isu respek dan menghormati orang-orang lama. Kalau sapa tengok movie ni, aku rasa lepas tu kompom akan rasa nak telefon ayah dan mak depa, sebab Vijay menggunakan tenaga orang lama dalam filem nii untuk membangkitkan semangat rakyat. Orang tua-tua dalam filem ni pun rasa begitu bersemangat sebab dapat memberi sumbangan walaupun depa ni xdipandang masyarakat, disebabkan faktor umur mereka. Macamana Vijay guna orang tua-tua dalam filem ini untuk menaikkan semangat masyarakat ni?? hat tu hampa kena tengok la.. HAhaha...hampa tengok dan nilai sendiri baru taw.

Heroin??hurmm..Bukan xmau ulas, bagi aku dalam filem ni heroin xda pun xpa. Cuma nak bagi ada ja, tidak orang lain xmau tengok lak kan. Heroin ni adalah heroin yang sama dalam filem Anjaan yang pernah aku review sebelum ini. Boleh la hampa belek2 post aku sebelum ini. Segak gak la heroin dia. Kira secara keseluruhannya, filem ni santai,xberat sangat tetapi isu dia memang best, politik, sosial, dan keagaaman yang memang boleh diketengahkan untuk tatapan penonton semua. So bagi aku, nak review banyak2 pun buat pening ja sebab filem Tamil ni memang hampa kena tengok,baru hampa taw. Heheh..Jangan risau,bagi pencari logik dalam filem babak lawan xbanyak broo..Sikit ja..hehehe. Babak rumah orang tua-tua tu memang sempoi, sapa yang pangkat cucu,anak mesti akan rasa lebih menghargai orang tua mereka andai ada jodoh tengok filem ini.. Tu ja..



Sekian terima kasih dan selamat menonton.



Montana
Be The Best to win The Best




17 comments:

  1. tak layan sangat citer citer gini :P

    ReplyDelete
  2. Suka pulak baca review montana ni. Tak tengok lagi pun dah boleh imagine macamana ceritanya..Salute!

    ReplyDelete
  3. macam best je! Nak kene tengok ni :)

    ReplyDelete
  4. Filem Tamil selalu dok layan hari Ahad kat TV2 ja la ni. Nak pi tengok kat wayang memang dah takdak masa. Sibuk dengan anak kecik lagi. Haha

    ReplyDelete
  5. tak layan citer ni..tapi baca leh tau jalan cerita nya

    ReplyDelete
  6. hannah montana

    bior shebby ringkaskan ceritanya :)

    Cerita utama utk Kaththi ialah ayor :) sbab masa flashback akan menunjukkan perkampungan vijay yang selalu kemarau xde ayor, so dalam kampung 2, vijay seoranglah yang berpelajaran, so bila die dapat detect ayor di kampung dia, bermula pengkhianatan kawan and prof dia, time 2 lah main villain dapat the rights untuk memperolehi ayor tersebut(time 2 vijay kena tangkap dgn polis)

    So penduduk kampung meminta pertolongan dari pihak media untuk menyiarkan masalah mereka tetapi malang sekali, media tidak mempedulikan mereka :) so 6 penduduk kampung membuat keputusan membunuh diri(sbab kes2 macam ni media akan datang cepat ) and whole story u kena tengok sendiri :P

    ReplyDelete
  7. Cte dhanush blakon ngn amitab bacham dh kua xsbr2 tgk wyg....


    ReplyDelete
    Replies
    1. Dah review dah boleh tengok di post bertajuk Shamitabh

      Delete
  8. jai...
    long time no comment2 here...
    huhuhu~~

    ReplyDelete
  9. Singgah di pagi Jumaat.
    Sorry dah lama Mrs. A tak singgah.

    ReplyDelete
  10. Salam

    Saya dah jatuh cinta dgn filem tamil masa pertama kali layan citer lakonan prasanth. Bg saya senang je...sapa tak tgk filem tamil..dia rugi. Tamil ni byk idea...mcm2x cite dah saya tgk dan 98% semua best2x. Just abaikan bahasa tamil yg memekakkan telinga dan aksi x logik masa berlawan tu..just enjoy the jln ceritanya yg kdg tu x terfikir pun nk jd mcm tu. Mcm filem vijay ni... mmg superb..camne la blh terfikir oleh sbb nk tarik perhatian umum punya psl..boleh satu kampung duduk dlm laluan pipe air?? Depa dh abis ikhtiar..msykt x nk ambik tahu psl mslh kampong mereka tu..psl mslh petani ni semua yg kampung mereka terancam...mereka ni petani..jd bila reramai duk dlm pipe air tu.. So air x dpt nk salur ke pnduduk..dlm erti kata lain..bekalan air terputus..... mmg superbb r jln cerita...hmm semalam saya baru je abis layan citer 'i' lakonan vikram..mmg best..mcm saya ckp la ..tamil ni byk idea..pelik2x idea mereka ni...sinopsis filem ni..bls dendam lebih teruk dr kematian...korang fikirla aper mksudnya..try la langgan kt astro first skrg ni..superbbb thumbs upps!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Isu yg simple tapi menarik☺☺☺

      Delete
  11. Lupa nk bgtau...bila dh jatuh cinta kt filem tamil...filem hindi dah tolak ketepi

    ReplyDelete
    Replies
    1. Taw xpa..hihihi😅☺☺

      Delete
  12. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  13. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete

 
blogger widget

Mungkin anda belum baca lagi...