Instagram
Sitegiant E-Commerce

Tuesday 12 August 2014

Young Superstar Simbhu- Silambattam


Assalamualaikum dan salam sejahtera kepada semua tuan-tuan dan puan-puan di luaq sana, harap anda semua sihat la noo.. Hurm.. Sambil dok tulih blog ni, aku masih lagi dalam mood dok layan album wings yang baru ni, pergh tuan-tuan. Memang best betui album wings kali ni. Belek punya belek FB, hasil dari tag kawan2 baru aku taw aku punya entry mengenai Menakluk Kosmos iaitu album baru Wings mendapat perhatian PAGE Facebook Sayap Sayap Wings . Terima kasih kepada Page Sayap-Sayap Wings ni, kerana sudi letak di page depa link blog aku yang xseberapa ini. Memang aku berpuas hati dengan album Wings kali ni, cuma xsangka dapat perhatian pihak yang memang dok sama-sama perjuang menaikkan industri Rock di Tanah Air kita ini. Sekali lagi terima kasih la noo Admin Sayap-Sayap Wings. Perghh tulis dan review xseberapa mana pun tapi ada gak insan yang sanggup share benda yang aku dok tulih ni. Hehehhe.. Nanti kalau ada T-Shirt Free nama Wings depan huloq la mai selai kat aku noo.. Hehehe..

Belek punya belek komen tuan-tuan sekalian di ruangan komen, membuatkan aku ni dok rasa nak kongsi lagi apa yang dok rasa dalam kepala otak ni. Tengah dok tulis ni aku tengah dengaq lagu Bisa Yang Telah Tertunda, lagu nombot 3 dalam album Menakluk Kosmos. heheh.. Baca komen kawan2 dapat la idea, iaitu rasa macam nak kongsi sikit lah cerita-cerita yang aku pernah tengok. Kadang-kadang tu banyak dah movie Tamil dan Telegu yang aku dah tengok, cuma bila mai nak kongsi ngan hampa aku jadi lupa. huhuhu.. Betui la cikgu-cikgu kita dok pesan, "tulisan yang samar-samar itu adalah lebih baik dari ingatan yang kuat". Tudia yang kata ayat orang-orang lama tu noo. Sebab apa, sampai satu masa kita punya memory pun sudah mau corrupt kan, jadi banyakkanlah menulis,nota pendek ka panjang ka, jadi satu sumber untuk jadi pengganti kepada ingatan yang kuat,separuh kuat dan xkuat. Sama la ngan aku pun dok peringat orang aku pun,,hurmm...Hangittttttt...Aku dok perati dekat stats post entry, aku tengok Post aku pasal Young Superstar Simbhu mendapat pageview yang tinggi jugak. Aku pun xtaw pasaipa, sebab rata-rata pembaca aku tengok depa banyak kenai Superstar Rajinikanth ka, tapi post pasai Simbhu ni tinggi, padahai sebelum ini aku pernah share gak pasai dia xdak la banyak pageviewnya. Mungkin Simbhu ni kacak kot noo, tu yang banyak orang dok baca kot. Hehehe.. Maksud kata benar la kata kakak India yang kerat tali pinggang aku di supermarket tu kata, memang perempuan banyak minat dengan Simbhu ni. Hehehe. Kalau geng-geng laki kompom kata Simbhu ni muka cekodoq, tapi cekodoq pun marka dia ninddiaaaa habaq mai punya putih melepak kalah Neelofa oo.. Xcaya boleh baca post aku pasai Mappillai , dalam tu aku ada boh gambaq heroin dalam filem Mappillai, heroin tu la awek Simbhu ni, di dunia realiti bukan lakonan noo.. Hampa tengok la, lawa ooo..Memang cun.

Jadi aku nak bagi laluan sekali lagi pada Young Superstar, Simbhu sekali lagi untuk entry kali ini, untuk cuba kongsi filem dia yang pernah aku tengok. Ada dah sebelum ni aku review pasai simbhu ni, dari segi karekter dan cara lakonan dia dalam post aku iaitu Young Superstar Simbhu . Dalam tu aku review dah gaya dia, cara lakonan dia dan sebagainya. Jadi kali ni aku cuba nak kongsi antara filem dia yang pernah aku tengok sebelum ini. Bagi aku, filem ni, filem yang agak slow dan mungkin menguap sikit la hampa tengok. Jalan cerita dia mula-mula memang slow, dengan Simbhu yang muka memang nampak cekodoq tahap 3, dengan berlakon kurang pakai baju skit dalam filem ni. Tapi cerita xmelalut sangat la. Masih on track, cuma cerita tu slow di awal-awal, dengan babak dia dok pekena pak lawak dalam filem tu, melawak manja dengan heroin dalam babak tu. Sebab tu aku kata slow, cuma di pertengahan filem tu, tuan-tuan bakal disajikan dengan babak flashback, sedikit pengenalan supaya hampa taw sapa simbhu ni sebelum ini. Lepas babak flashback tu, haa..Memang lawan sempoi punya la.





Filem ni tajuk dia Silambattam ( 2008). Silambattam ni membawa maksud senjata yang digunakan dalam seni mempertahankan diri Masyarakat India dari Tamil Nadu ( Wikipedia.Org) . Cerita ni bagi aku jika diperhatikan secara total, bukannya semua ada scene yang menunjukkan Seni Silambam tu sangat, tapi nama silambam tu digunakan sebagai tajuk filem ni. Aku xtaw sangat la sebab xkaji bab-bab seni mempertahankan diri ni, sebab aku dari muda-muda lagi orang tua-tua kata la, gaduh koboi ja. Hahah. Mat saleh kata Brawler kot, hat tu aku taw la. Ya la kan tengah2 gaduh masa kecik2 mana dan dah nak pakai taekwando ka apa ka, orang dok tibai kita keluaq ja apa yang sempat. Jadi Silambam ni membawa satu kisah seorang budak yang seorang budak kampung yang agak sederhana kehidupan dia. Seorang yang agak pendiam, kerana hidupnya banyak dihabiskan dengan membuat kerja-kerja amal di Kuil. Dalam masa yang sama hero Simbhu yang memegang watak Vichu dalam filem ini dibesarkan oleh Tokwan dia, yang memang cukup sayang kat dia. Vichu ni sebab Vichu ni ada satu sifat atau benda yang terpendam dalam diri dia, lebih kurang macam alter terahsia la hasil yang diwarisi oleh ayahnya sendiri. Dalam filem ni diterapkan nilai cinta yang xdapat restu orang tua, kira Vichu ni adalah hasil daripada perkahwinan yang xdapat restu family. Ayah Vichu, yang juga dilakonkan oleh Simbhu sendiri merupakan seorang yang memang power di kampung dulu, sebut nama pak dia ja, kira orang kampung ni benda yang bleh kecut pakat kecut abih la. Ayah dia bukannya samseng, tapi seorang yang full of justice dan banyak tolong orang kampung. Cuma pendekatan yang ayah Vichu ni guna menyebabkan tokwan Vichu ni xberapa berkenan kat bapak dia masa dulu. Ayah Vichu ni dulu memang tangkap cintan la kat Mak Vichu ni, tapi Ayah dia sentiasa menjadi sasaran orang jahat di kampung tu. Aku xberapa nak ingat sangat sapa yang jahat tu, tapi Tok wan Vichu ni bukannya apa, dia takut perangai panas baran bapak vichu tu membahayakan keselamatan anak perempuan dia iaitu Mak Vichu, jadi dia xberapa restu la perkahwinan dan akhirnya xsilap aku mak dia kena buang dari family rasanya. Babak ini di paparkan di layar dalam konteks flashback, sebab mungkin director filem ini iaitu S.Saravanan tu xsampai hati kot penonton dok tertanya2 sapa Vichu ni kan. Hehehe..Aku agak2 ja la.

Dalam filem ni yang aku dapat perhatikan Simbhu ni memang sempoi lakonan dia, dan filem ni memang sarat dengan aksi, lawan dan tarian yang memang sempoi. Aku tengok Simbhu ni memang pandai menari, lembut ja badan dia masa menari. Secara keseluruhannya aku tengok filem ini adalah berkenaan balas dendam ja, di antara keluarga bapak Vichu sendiri yang xpuas hati dengan bapak Vichu ni. Bapak Vichu ni nampak ja gengster, tapi sebenarnya dia cukup disayangi dalam family dia. Jadi di sini lah kita dipaparkan bahawa dendam di antara family selalunya xsudah, xabih2 selagi salah seorang dari kita ni mengambil sikap tolak ansur dan beralah dalam sesuatu hal. Dalam dunia realiti pun, gaduh kadang-kadang dengan adik beradik ni memang susah nak baik, kecuali salah seorang tu beralah. Tapi bolehkah benda tu berlaku? sebab masing-masing ada ego sendiri, lagi ego tu xleh nak ditundukkan, maka lagi tulah konflik dalam family tu payah nak diselesaikan. Padahal kalau diikutkan saluran yang betul tu banyak untuk kita selesaikan secara elok, contoh kata kalau masalah pembahagian harta pusaka, kita ada channel dia untuk selesaikan, tapi main dengan ahli keluarga yang agenda tersendiri ni, tamak dan ada agenda tersembunyi la membuatkan satu perkara itu xsetel walaupun memakan masa sampai berpuluh-puluh tahun lamanya. Akhirnya, cucu-cucu lah jadi mangsa. Sebab apa cucu jadi mangsa? sebab cucu ni xtaw cerita, tapi mendapat tempias daripada hasil pergaduhan mak dan ayahnya. Ayah dan saudara ayah yang lain berebut harta, anak cucu bermasam muka dengan pak saudara yang lain. Sebab apa,anak dan cucu tu akan membesar jugak suatu hari nanti, dan bila besaq depa pakat2 tau game pak menakan yang dok berebut harta tu, maka sillaturahim kembali tegang. Jadi sampai bila nak settle masalah2 macamni kan?melainkan salah seorang mendapat petunjuk dan cuba memperbetulkan keadaan yang sudah begitu lama tegang tiada penyudahnya.

Jadi di dalam filem ini, berlaku konflik di antara bapak hero dan pak saudara atau pak menakan hero ini, cuma bezanya pak hero dah besaq panjang dah, pak menakan tu kecik lagi time tu. Perbalahan berlaku sebab bapak hero ini terkenal ngan sikap dia yang panas baran dan suka bertindak luar kawal, tetapi untuk isu yang memang pada zahirnya betul. Tetapi perkara itu tidak menyenangkan pak menakan hero ini, walaupun masih kecik, tp dendam dia pada bapak hero ini cukup menebal, sebab ada konflik lagi yang aku lupa dalam filem ni yg membuatkan pak menakan hero ni taram atau anti sangat ngan bapak hero kita ni.Huhuhu..Memang berbelit skit la macha, sebab aku tengok pun jadi macam konfusi sikit, bukan jalan cerita dia merapu, cuma kita kena pay attention betui2. Kalau sambil tengok dok layan henset ka, menyembang benda lain atau sebagainya, lepas tu nak layan pakat dak paham la jawabnya.






Di babak akhir filem ini berlaku konflik di mana hero ni sebenarnya seorang yang gagah,kuat seperti diwarisi bapak dia. Konflik dan fight scene yang sempoi berlaku di antara hero dan pak menakan dia. Nampak dak? konflik sebenarnya bapak hero dan pak menakan dia.Tapi akhirnya dendam tu membawa sampai ke anak. Jadi dalam hal ni, anak tu hero la. Pak menakan ni xpuas hati kat bapak hero sedangkan dah mati, tapi dendam tu membawa sampai ke anak pulak. Tapi anak bukan cikai punya geng. Hero lawan memang style la, dan dalam filem ni la Simbhu banyak buat babak2 yang menunjukkan dia ni seorang yang penuh style, nak lawan siap boleh menganjing pak menakan dia lagi dengan hanya gaya di jari jemari ja. Nak cerita xtaw bab style jari ni, hampa tengok sendiri hampa taw la. Dan di akhir cerita director tunjukkan bahawa sikap panas baran dan justice for all tu turun lak kat anak hero, kira anak hero ni kecik ja, tapi boleh dok buli orang besaq dah. Hahaha. Satu benda yang director walaupun berlainan bangsa nak bgtau kita, mana tumpahnya kuah kalau x ke nasik. Tu ja la.Hehehe.. Cerita ni bagi aku cukup sempoi, memang best bagi sapa yang nak ada kisah cinta, konflik keluarga dan fight, memang cerita ni best. Dan mesti ada bab-bab yang xlojik tu cuma tang fight saja, tapi kalau hampa nak tengok bab2 kekeluargaan, cerita ini ada. Bagaimana kasih sayang seorang tokwan pada cucu, yang xmau cucu ni ikut jejak langkah ayah dia pun disajikan dalam ini. Orang tua ni bukan apa, bila dia sayang dia xmau jadi benda xelok dekat cucu dia. Biaq dia mati pun xpa, janji cucu tu selamat, dan hidup dalam keadaan rutin seharian sebagai seorang cucu yang baik dan juga orang yang berguna kepada masyarakat.

Jadi selamat menonton filem Silambattam ini, dan nilai la sendiri sejauh mana karya director ini kepada hampa semua noo..Selamat berjaya semua. ;-)






Montana
Be The Best to win The Best




Rujukan/Reference:

1.http://movie.webindia123.com/movie/2008/regional/october/silambattam/still/silambattam29.jpg
2 http://en.wikipedia.org/wiki/Silambam
3.https://www.facebook.com/pages/Sayap-Sayap-Wings/139660716119303
4.http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/3/33/Silambattam.jpg
5.http://en.wikipedia.org/wiki/Silambattam_(film)
6.https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhl2kUn4dxS9bQfh1f-9cJslrsVX1HxbAfnB9uCeIODslE-x3z-Y94JyYnTD9wFQsxYESJex6-_V0ZUI5Ismt1jGYZ6aTn0QfK3GKZMwUUDSvNWBsWlmIhO1BZexN9EGvSbk2GnDj1c7PU6/s1600/1.png




10 comments:

  1. assalam..review yg sgt menarik...tapi dh jarang juga nonton film ni..

    ReplyDelete
  2. NI yang buat nak cari cerita ni. Montana memang hebat review filem tamil

    ReplyDelete
  3. first time datang sini, cayalah review filem tamil. akk mmg salu rasa filem tamil byk yg berkualiti... keep it up! jegil gak mata akak baca review awak! hahahaa.... good thing is, u gave credit to the sources as well... cayalah! ethical sangat!

    -Kak Fara-
    Fara Menulis Tentang..

    ReplyDelete
  4. Rajnikant ni kan femes memanglah ramai yg kenal.
    Cara lakonan dia pun tengok ajelah - hebat juga
    Cuma kakak ni dah tak rajin menonton sekrang ni..

    ReplyDelete
  5. Assalammualaikum... montana,

    montana bagus review filem tamil... mselim3 tak pandai nak review cerita nie.. all the best.

    mselim3

    ReplyDelete
  6. Nak juga tengok. Tapi tu lah. Nak tunggu dia keluar kat TV tu yang tak tahu bila. Hehe.

    ReplyDelete
  7. adik beradik lau gaduh tak jauh memang pasal harta....dendam yang tak sudah

    ReplyDelete
  8. Review menarik montana sangat kekdah!nya
    Sure Mrs A baca sampai habis...
    " muka cekodok tahap 3" ngeh!ngeh!ngeh!
    Tahniah! juga kerana review mengenai menakluk kosmos menjadikan thismontanablog dapat link kat FB page depa.

    ReplyDelete
  9. Salam Montana..kak lya singgah jenguk citer apa la yg di review arini.. hehehe suka jugak ngan citer tamil kalau jln cter best..

    ReplyDelete

 
blogger widget

Mungkin anda belum baca lagi...