Instagram
Sitegiant E-Commerce

Friday 24 April 2015

Dhanush- Shamitabh (2015)



Assalammualaikum dan salam sejahtera diucapkan kepada semua rakyat Malaysia di luar sana. Harap anda semua sihat sejahtera hendaknya. Macamana kerja hari ini, ok kot nooo. Hari ini aku cuba untuk kongsi satu filem yang aku dah tengok di panggung. Hurmm..Boleh tahan la cerita ni, cuma tak ada aksi tumbuk, tendang,sepak lepaih sampai ke tiang elektrik ja. Sebab filem ini bagi aku boleh dikatakan satu bentuk filem lain dari yang lain konsep dia. Pergh...sejak dua menjak ni, aku tengok banyak filem Tamil yang tampil dengan idea-idea yang cukup pelik, tetapi mungkin ada atau mungkin hanya fantasi di dunia yang sebenar ini. 









Filem yang bertajuk SHAMITABH ni aku tengok bulan 2 baru-baru ini, yang bagi aku pada mulanya aku xberapa excited nak tengok sangat. Selepas aku tengok dalam movie tu ada Amitabh Bachan, aku rasa macam satu feel ja, rasa macam nak tengok. Sebab bagi aku legend macam Amitabh Bachan ni jarang berlakon dengan Hero Tamil, tapi kali ini dia boleh muncul, dengan Dhanush lak tu, bukan yang lebih popular di Malaysia lain seperti Vijay atau Ajith Kumar. So disebabkan faktor inilah yang membuatkan aku teruja jugak untuk tengok filem ini. So aku ambil langkah,tengok dulu, baru taw. Sebab kemunculan Amitabh Bachan mesti ada something punya, dengan Dhanush lak tu.


Tema filem ini adalah pasal dunia hiburan. Dunia lakonan adalah medium asas cerita ini yang bagi aku pengarah filem ini iaitu R.Balki cuba ketengahkan kepada umum. Filem ini adalah mengenai seorang anak muda yang mempunyai bakat besar dan impian yang besar dalam dunia lakonan. Dari kecik dia memang suka dengan lakonan, dan bila meningkat umur remaja pun dia cukup passionate dengan lakonan. Dia banyak menghabiskan masa tonton TV,tiru gaya pelakon dalam tv dan terbawa-bawa benda macam tu dalam hidup sebenar dia. Sehingga pada satu hari dia nekad untuk ke Mumbai, di mana terpusatnya industri filem terbesar India dalam filem ini. Bila dia sampai sana, dia cuba untuk meyakinkan para penerbit filem, sehinggakan sewaktu dia dihalau dan bergaduh dengan pengawal kawasan di situ, menarik perhatian seorang perempuan yang bekerja sebagai pembantu pengarah,merangkap heroin dalam filem ini.

Dhanush, yang memegang watak Dhanish dalam filem ini cuba meyakinkan heroin yang dia boleh berlakon, dengan meminta heroin bagi satu scene untuk dia lakonkan, maka dia buat dengan sebaik mungkin hinggakan menarik minat heroin untuk ditunjukkan kepada pengarah dia. Namun, masih ada kecacatan pada Dhanish dalam filem ini. Dhanish memang pandai berlakon, dan dia mampu menguasai dan menjiwai watak dengan perfect sekali. Namun satu sahaja kekurangan dia, walaupun pandai berlakon, menjiwai,ada rupa jugak la dalam filem ini, tapi Dhanish tidak mempunya SUARA!!!!...perghhh... Muka kalau hensem dan pandai berlakon pun, cukup problem oo kalau bisu. Macamana nak berlakon kalau bisu. Jadi isu bisu inilah yang menjadi asas kepada filem ini, iaitu Hero Bisu, tapi pandai berlakon.

Plot seterusnya menceritakan bapak kepada heroin cuba untuk menawarkan bantuan kepada Dhanish, dengan membawa ke Finland melakukan satu pembedehan kepada Dhanish, iaitu operate untuk memasukkan satu peti suara baru di dalam kerongkong dia. Peti suara ini lebih magik, di mana Dhanish boleh copy paste suara orang lain, dengan syarat orang yang satu lagi tu dibekalkan mic dan headphone. Bila orang tu cakap, secara automatik masuk terus ke dalam peti suara Dhanish,dia rakam dan bila dia buka suara/mulut dia akan keluar suara orang yang bercakap menggunakan mic itu. Pergh..first time masa aku tengok ni memang macam nak tergelak, tapi hakikatnya ada dak pengarah filem terpikiaq nak buat filem macamni? secara teorinya, pembedahan ini nampak macam boleh dilakukan di dunia realiti, tapi sapa yang terpikiaq nak buat macam tu? so di sinilah the power of Tamil movie yang aku boleh nampak.

Babak seterusnya menceritakan bahawa Dhanish cuba mencari suara yang terbaik untuk dia gunakan dalam kehidupan dia sebagai bakal hero dalam filem-filem dia, maka dia dapat satu suara iaitu suara Amitabh Bachan. Pada permulaanya susah untuk yakinkan orang tua ni sebab dia seorang yang pemabuk, maka payah la sikit nak cerita kat dia. Namun pujuk punya pujuk dia setuju untuk bekerjasama dengan Dhanish, dan nak dipendekkan cerita Dhanish memang meletup dalam iklan dan filem-filem yang dia lakonkan, dan salah satu faktornya adalah suara dia, yang dikatakan memukau penonton. Namun hakikatnya bukan suara dia pun, tu suara Amitabh Bachan.

Klimaks cerita ini berlaku bila mana Dhanish dah mula naik tocang, sebab dia dah mula masyur dalam industri, dia dah mula berlagak,sombong dan ada scene dia bergaduh teruk dengan Amitabh Bachan. Bagi aku scene ni memang memberi impak kepada sesiapa pun, terutamanya pada mereka yang menjadikan karier lakonan sebagai punca pendapatan utama. Hayati watak Dhanish dan Amitabh Bachan time ini, maka hampa akan nampak betapa sombongnya orang yang dah berjaya dan bertapa egonya orang tua yang xboleh langsung nak ditegur. Jadi, seterusnya, apa jadi dan kesudahan depa ni? hampa kena tengok la noo..heheheh..


Sekian terima kasih.

Montana
Be The Best to win The Best



Rujukan:

1. http://www.filmibeat.com/img/2014/12/22-1419251253-shamitabh.jpg
2. http://en.wikipedia.org/wiki/R._Balki


3 comments:

 
blogger widget

Mungkin anda belum baca lagi...